Artysta Malarz, Thinker & Designer

 

 

ART_CV___

 

 

Ewelina B. Wrona - z wykształcenia i zamiłowania jestem malarską i grafikiem. Absolwentką wrocławskiego ASP i krakowskiego AGH. Wcielam w życie na różnych poziomach działalności artystycznej nieprzemijalnych dla mnie wartości piękna i estetyki.

E-mail: ewelina.wrona.art@gmail.com

Tel. (+ 48) 508 371 603

 

W malarstwie figuratywnym nadaje kształt historia które opowiadam poprzez metaforę i pewnego rodzaju tajemnice....kolor dopełnia całość.

 

W malarstwie strukturalnym, materia jako środek artystycznego wyrazu odgrywa decydującą rolę i jest nośnikiem nowych wartości i źródłem nieskończonej ilości skojarzeń i inspiracji. Moje obrazy zyskując trzeci wymiar i stają przestrzennymi kompozycjami przypominającymi reliefy. Wtłaczane w przestrzeń obrazu elementy kamienne są ich integralną częścią. Dodatkowo geometria wprowadzana przez układy okręgów i linii uporządkowuje materie obrazów. Malarstwo strukturalne w swojej podstawa ideologicznej jest bardzo złożone, jednoczy w sobie myślenie intuicyjne i logikę.

 

Nowe media stają się nieodłączna częścią rzeczywistości, a zmiana sposobu jej postrzegania jest ściśle związana z wizją przetworzonego świata jaki ze sobą niosą... W malarstwie moim celem jest konstruowanie nowych wizualnych metafor...poszukiwanie formy dla wciąż przekształcających się typów powiązań i znaczeń pojawiających się zjawisk i zagadnień społecznych. Interfejs kulturowy będąc częścią składową codzienności nieustannie ją modyfikuje, dziedzictwo popkultury, dawne symbole i motywy ulegają tak silnemu przetwarzaniu, że nabierają nowego znaczenia... gra formą, kontrastem i kontekstem w malarstwie staje sie coraz bardziej istotna. [...]   c.d. >> 

 

 

Edukacja artystyczna:

Ukończyła malarstwo na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2000-2005)
oraz Nowoczesną grafikę - studia podyplomowe na krakowskim AGH (2009).
Dodatkowo:
Kwalifikacyjny kursu pedagogiczny przy wrocławskiej ASP (2006)
i cykl warsztatów Centrum Szkoleniowe KLANZA,filia we Wrocławiu (2006).

 

IDEA_____ Schemat Zmian Identyfikacji Wizualnej

 

IDEA+schemat

 

O twórczości:

”Nowe media stają się nieodłączna częścią rzeczywistości, a zmiana sposobu postrzegania jest ściśle związana wizją przetworzonego świata jaki ze sobą niosą. Wszechobecne dążenie do standaryzacji społecznej, siła kultury masowej i interaktywne media skłaniają nas do identyfikacji z czyjąś strukturą mentalną. Zjawiska cyfrowe zrewolucjonizowały wszystkie dziedziny kultury, dotykając kolejnych etapów komunikacji. Coraz częściej estetyka nowych mediów staje się podstawią do nawiązania dialogu z odbiorcą, również na płaszczyźnie sztuki, wyznaczając drogi artystycznych wypowiedzi. 

[...]

Konstruowanie nowych wizualnych metafor, poszukiwanie formy dla wciąż przekształcających się typów powiązań i znaczeń pojawiających się zjawisk i zagadnień społecznych to najbliższe mi cele. Interfejs kulturowy będąc częścią składową codzienności nieustannie ją modyfikuje, dziedzictwo popkultury, dawne symbole i motywy ulegają tak silnemu przetwarzaniu, że nabierają nowego znaczenia... gra formą, kontrastem i kontekstem w malarstwie staje sie coraz bardziej istotna... ”

[...]

 

 

 

 

 

Malarstwo Materii → Mistyka
→ Symbole i Mity

 

” Można uznać, że malarstwo materii obrazuje nam jeden z wyników próby zacierania dystansu rożnych odległości kulturowych i synkretyzmu - w tym nurcie powrót do przeszłości nabrał głębokiego znaczenia, co decyduje o specyficznym i niespotykanym wymiarze dzieł, ponieważ tu pojecie mitu, symbolu i obrazu nabrało pierwotnej świeżości. Malarstwo materii ma również swój niebywały wkład w zniesienie tradycyjnego modelu sztuki, głównie poprzez postać Kurta Schwittersa; logika zmian przestała obowiązywać, a linearny rozwój sztuki został przerwany. Moim zdaniem powstanie tego rodzaju koncepcji sztuki porządkuje chaos współczesnego świata, nadaje mu sens przez odkrywanie ukrytych archetypów struktur wiążących go z odwiecznymi treściami ludzkości. w czasach materializmu i komercji domena naszego istnienia jest wciąż przemijanie, a to, co ważne wyłania sie z tego, co nieświadome w nas samych.

Dzisiaj jeszcze jesteśmy świadkami różnych zachowań mitycznych, nie oznacza to oczywiście, że do dziś przetrwała mentalność archaiczna, lecz raczej, że niektóre aspekty, funkcje myślenia mitycznego konstytuują istotę ludzką. Obecnie wykrystalizowały się mity nowego wymiaru, które są częścią składową współczesnej mitologii. W ostatnich latach przeprowadzone badania ujawniły mityczne struktury obrazów i zachowań, które zostały narzucone zbiorowości przez mas-media. Elementy zachowań mitycznych odnaleźć można także w bardzo charakterystycznym dla współczesnego społeczeństwa pragnienia sukcesu, będącego wyrazem niezrozumiałej żądzy przekraczania ograniczeń związanych z kondycją ludzką oraz masowej ucieczce na przedmieścia, w której z kolei rozpoznać można tęsknotę za pierwotną doskonałością.”

Teoria Malarstwa Materii - więcej informacji >> 

baza bibliograficzna >> 

 

Osobiste Inspiracje

” W malarstwie abstrakcyjnym, materia jako środek artystycznego wyrazu, odgrywa w jej przypadku decydującą rolę, jest nośnikiem nowych wartości i źródłem nieskończonej ilości skojarzeń, jak i inspiracją samą w sobie.....

 

[...]

Wykorzystuję rożne typy materiałów, łącząc je ze sobą w taki sposób, by uaktywniając nowe wartości estetyczne i poruszyć fale zaskakujący skojarzeń. Obrazy stają się przestrzennym kompozycjami, zyskując trzeci wymiar przypominają coraz bardziej reliefy. W ostatnich pracach płaszczyzna płótna zostaje wzbogacona o specjalnie wyprofilowane elementy z naturalnego kamienie, idąc dalej, wykorzystuje odpowiednie podłoża w nowatorski sposób włączając techniki mozaiki kamiennej. Natomiast wykorzystanie do tworzenia swoich obrazów żywicy, pozwala mi w jakiś sposób utrwalić to co nieuchwytne, umownie i symbolicznie wyjść poza czas. Myśl twórcza, w przełożeniu na materiały, utożsamia metaforę odwiecznego zmagania się człowiek z tym co zastane, identyfikując wzajemne oddziaływania i korelacje.Intuicja przeplata się z logiką, wiedza z osobistym doświadczeniem.

 

”Wraz z rozwojem technologicznym podświadomość ulega transformacji, a z nią kody archetypiczne, w efekcie doszło do tzw. zmiany identyfikacji wizualnej. Technologia w naturalny sposób jest rozwinięciem systemów myślowych, które ewoluują urzeczywistniając nieraz to co niemożliwe. Zobrazowania aktualnych procesów mentalnych stało się dla mnie priorytetem. Zachodzące zmiany w kontekście malarstwa materii, otwierają przestrzeń poszukiwań ku nowym przedstawieniom. Również na płaszczyźnie analizy teoretycznej tego kierunku pojawiają się nowe możliwości interpretacyjne. W sztuce powstanie nurtu malarstwa materii było odpowiedzą na dramatyczne przeżycia artystów z okresu II wojny światowej. Mity i pradawne symbole, alchemia procesu twórczego, pojęcie zbiorowej podświadomość Junga to zagadnienia, które są obecnie istotnym punktem odniesienia dla rozważań na temat kondycji ludzkiej,... ulegają ciągłej modyfikacji poprzez interfejs kulturowy, który służy nam do postrzegania rzeczywistość w dobie zjawisk cyfrowych. ”

[...]

W malarstwie abstrakcyjnym, materia jako środek artystycznego wyrazu, odgrywa w moim przypadku decydującą rolę, jest nośnikiem nowych wartości i źródłem nieskończonej ilości skojarzeń, jak i inspiracją samą w sobie.....”

 

 

 

 

Pradawne symbolu i obrazy, koncepcje G. Junga, książki Mircea Eliade, na początku odkrywania własnej eksploracja osobistego podejścia twórczego. budują we mnie świadomy obraz własnej tęsknoty za mistycyzmem. Zrozumienie stałych mechanizmów, będących częścią nas samych; akceptacja, uznanie sprzeczności, tym bardziej wzmocniły moją otwartość na nowe idee i drogi realizacji. Poszukiwanie, czy sam rozwój, jako trwałe elementy zdają się determinować życie w świecie, w którym główną regułą jest zmienność, a brak jednoznacznych odpowiedzi podsyca niepewność, zarazem dając szanse przeżycia prawdziwej przygody...  Alchemia procesu twórczego Junga ukazuje w kreacji świata inne wartości, odpowiadają niekonwencjonalnemu wówczas spojrzeniu na rzeczywistość, strumień podświadomości odzwierciedla poprzez prace stopień wewnętrznej transformacji samego twórcy, a życie wraz z bogactwem doznań jest jak zawsze największa inspiracją. Prawda i autentyczność, najpierw odnaleziona tam gdzie nie jest to nigdy proste. Twórczość jest pewnego rodzaju katalizatorem, głębi naszego istnienia ukazuje tajemnice, pozostające do końca nieodgadnioną.

 

[...]

W jednych obrazach znak - symbol wyłania sie nieśmiało, jakby całkowicie nieświadomie, prace te zdają się być wyłącznie sumą emocji i umiłowania piękna struktury, w innych pracach znak już na samym wstępie jest najważniejszą inspiracją, jego forma staje się punktem wyjścia osobistych interpretacji, a jego charakter określa na ogół rodzaj zabawy z jego kształtem i lini, wszystko by wyzwolić się z okowów codzienności i schematów. Geometria wprowadzana przez układy okręgów i lini uporządkowuje materie obrazów i wzmaga się symbolu, który wyrasta jakby z powierzchni płótna i zdaje się bardziej namacalny. Element czasu kieruje ku poszukiwaniom materiałów niosących piętno przeszłości, niezbędne dla uzyskania ulotności chwili.

Obrazy tego typu nie pozbawione są cech działania "magicznego", na wskutek wprowadzenia przez malarkę pewnych form, znaków odciśniętych czy wyrytych w pokrywających powierzchnie obrazu materii, otrzymują równocześnie nowe wartości formalne, zbliżające je do reliefu i collage'u.

Aspekt przemijalności jest głównym tematem jej działań, każda ze stworzonych form jest pewnego rodzaju śladem, pozostałością tego co odeszło na zawsze, pewnego rodzaju próbą odzyskania w symboliczności dzieła utraconego obiektu z przeszłości.”

 

 

 

Nagroda Prezesa Rozwoju Fundacji Miasta Poznania w II Międzynarodowym Konkursie Malarskim - Przestrzeń Publiczna - Konteksty (Poznań 2010).

II nagroda Festiwalowy Konkurs Plastyczny - Best Festiwal (Tychy 2010).

 

Za prace ofiarowanie na aukcje charytatywne, otrzymała Certyfikatu Dobroczynności Dzieciom Zdążyć z Pomocą.

Wyróżnienia pracy teoretycznej uzupełniającej dyplom obszerną publikacja artykułu TREŚCI PODŚWIADOME W MALARSTWIE MATERII A POLSKI DUCH w piśmie artystyczno - naukowym "Dyskurs", wydawanym przez ASP Wrocław (nr.4/ 2006).

Od 2008 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.

 

WaŻniejsze wystawy indywidualne:

2010

          Kontrasty, ZPAP Galeria Art-Nova 1, Katowice;

          Mystical Woman, Galeria ZPAP Pierwsze Piętro, Opole;

          Oddech Anioła, Zamek w Linhartovy, Czechy;

2009

          W Przestrzeni Kobiecości, Galeria Foyer, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego

          w Katowicach;

 

WaŻniejsze wystawy grupowe:

2014

         Konkurs Praca Roku 2013, Galeria Art Nova 2, Katowice;

         III Triennale Malarstwa ANIMALIS 2014, Chorzowskie Centrum Kultury, Miejska Galeria Sztuki MM, Chorzów;

         Wystawa "MłodziZdolni.Art.pl", Galeria Sztuki HORTAR i Galeria Okręgu Tarnowskim Związku Polskich Artystów          Plastyków Tarnów;

         Noc Muzeów - Wystawy w Muzeum Górnośląskie w Bytomiu i Atrium Akademii Muzycznej, Katowice;

2013

         Femme Fatale, Galeria Art Nova 2, Katowice;

         Architektura - malarstwo, wystawa wspólna z Michałem Kotula, Galeria Ether, Warszawa;

         Mobile Identity, Fundacji Galerii "Hyperion", Katowice;

         Kontynuacja projektu "CRASH", Galeria Freies Kunst Territorium w Bochum, Niemcy;

         Konkurs Praca Roku 2012, Galeria Art Nova 2, Katowice;

         Wystawa ADBUSTERS SITUATIONS - Fundacji Galerii "Hyperion", Rondo Sztuki, Galeria +(Oko Miasta), Katowice;

         Projekt "CRASH", Galeria Szyb Wilson w Katowicach;

2012

         Ruchoma tożsamość, wspólna wystawa z Michałem Kotulą w galerii Re:Medium w Łodzi;

         Halloween unplugged, Fundacja Galeria Hyperion, Katowice;

         Wystawa prac Związku Polskich Artystów Plastyków w ramach Nocy Muzeów, Atrium Akademii Muzycznej, Katowice;

         publiczności WASH MACHINE prowadzony razem z Michałem Kotula, Atrium Akademii Muzycznej, Katowice;

         Grupa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Katowicki NIEZWYCZAJNI- The Unsuals, Galeria na Starówce, Żory;

2011

         "DEKADY 1946-2011" ELEMENTY REALISTYCZNE W SZTUCE WSPÓŁCZESNEJ, ZPAP Okręg Katowicki- wystawa

         jubileuszowa, Muzeum Historii Katowic;

         Poznajmy się - Warszawa 2011, wystawa malarstwa i konkurs "GROUND ART Warszawskiego Festiwalu Sztuki", OW ZPAP,

         Galeria Lufcik, Warszawa oraz kontynuacja wystawy Galeria Sztuki Współczesnej Widzimisie, Siedlce;

         Konkurs malarski "Materia medicinalis, materia artificialis", Muzeum Farmacji UJ Collegium Medium w Krakowie;

         Ogród Wyobrażony, wystawa w ramach projektu - akcji Noc w Muzeum, Atrium Akademii Muzycznej, Katowice;

         Konkurs Praca Roku 2010, Galeria Art Nova, Katowice;

         Świeżym okiem wystawa młodych Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Katowice, Galeria Art Nova, Katowice;

2010

         II Międzynarodowy Konkurs Malarski - Przestrzeń Publiczna - Konteksty Poznań 2010;

         II Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego - Jesienne Konfrontacje, BWA Rzeszów;

         8.Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń;

         Plener katowicki 2010, Galeria Art Nova i Galeria Na żywo( Polskie Radio Katowice), Katowice;

2009

         POZNAJ ZMIANY 2009, Galeria Polski Salon Sztuki ZG ZPAP, Warszawie i Poznań -

         Międzynarodowe Targi Poznańskie;

         Międzynarodowa wystawa Policja w Malarstwie, Grafice i Rysunku - wystawa zbiorowa, Muzeum

         Narodowe - Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego, Warszawa;

2006

         16. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych Promocje 2005, Legnica;

         Gra światła i Cienia, Galeria Sztuki Oko, Oława;

2005

         Pradawny język symbolu i obrazu, (wystawa dyplomowa)BWA, Wrocław;

         Przegląd wrocławsko - regionalny Fama 2005, Malarstwo - wystawa zbiorowa Nasza

         rzeczywistość, Wrocław;

 

Akcje artystyczne:

2013

          "Kondensator Sztuki" - akcja towarzysząca festiwalowi "INDUSTRIADA", Park pod Lipami w Katowicach;

2012

          Happening "Śląskie Galoty", Galeria "Szyb Wilson" w Katowicach;

          Happening "WASHMASHINE" - Noc Muzeów, Akademia Muzyczna w Katowicach;

 

 

tekst alternatywny